info NL

Aventura Musica – een nieuw label !

In maart 2012 heeft de AB besloten om een Belgisch artiest te steunen : Tuur Florizoone. Samen presenteren ze een feestelijke avond n.a.v. de lancering van het nieuwe label AVENTURA MUSICA van accordeonist Tuur Florizoone. Deze feestelijke gebeurtenis ging door op Dinsdag 24 april in het AB Theater.

photo by Stephan Vanfleteren

“Onze buurman, Tuur Florizoone, is al tien jaar goed bezig” zegt Marc Decock van de AB over Tuur. Hij komt dat vieren in onze zaal en brengt met zich mee:

Tricycle, zijn eerste trio (met o.a. bas en sax),

Massot/Florizoone/Horbaczewski, dat andere hoogst originele trio (want met o.a. tuba en cello).
“Aanrijding in Moscow” : die succesvolle én gevoelige film, nu met LIVE muzikale begeleiding (én Franse ondertitels!) Deze ‘soundtrack’ was op zich trouwens ook al ‘award winning’!

(photo by Stephan Vanfleteren)

Bovendien zijn alle “Tuur-producties van het voorbije decennium nu eindelijk opnieuw op cd te verkrijgen. En wel op zijn eigen Aventura Musica-label. Nog een reden om te feesten!
Dat zal het zijn. Een meer dan goedgevulde avond. Zeg maar ‘muzikale avonTuuren in de Florizoone’ (en dan zwijgen we nog even over andere samenwerkingen met bvb Quentin Dujardin, of zijn recentere MixTuur afrofolkproject.).

Tuur? Rijmt op puur, vuur, allure… overuren…

Gesprek met Tuur Florizoone (maart 2012)

Waarvoor staat het label Aventura Musica ?

Momenteel bestaat de catalogus uit 5 cd’s: 3 cd’s van mijn trio Tricycle, een CD van het trio ‘Massot/Florizoone/Horbaczewski’, met celliste Marine Horbaczewski en tubist Michel Massot, en tenslotte de soundtrack van de film ‘Aanrijding in Moscou’. Het is maar een begin, want er zijn nog een hele reeks CD plannen die op stapel staan…

Wat kunnen we verwachten van deze avond?

In het eerste deel hebben wij drie korte concerten voorzien: Tricycle, een gloednieuw accordeonduo Didier Laloy/Tuur Florizoone en Massot/Florizoone/Horbaczewski. Dat is muziek om zowel naar te luisteren én naar te kijken; veelzijdig met improvisaties, composities en verhaaltjes. Maar het is ook muziek die de verbeelding aanspreekt, denk ik.

Daarna, in deel twee, spelen wij samen de soundtrack van de film « Aanrijding in Moscou ». Een wereldpremière! (lacht) Een aantal mensen hadden mij al lang gevraagd om de film eens live te begeleiden, zelfs een Nederlandse accordeonfanfare vroeg of zij de film mochten begeleiden met mijn muziek. Stel je voor! Een overdosis accordeon… ik ben niet zeker of Christophe Van Rompaey – de regisseur van de film – dit allemaal zeer coherent zou gevonden hebben. Alhoewel…

Maar het was in elk geval niet mogelijk: de film bestond toen nog niet in een versie zonder muziek. Voor de AB hebben wij nu een re-mix gemaakt. Wij hebben de muziek van de klankband gehaald en enkel de stukken behouden die écht in beeld gespeeld werden. Bijvoorbeeld op een bepaald ogenblik zie je mij accordeonspelen aan een supermarkt… ik zal dat dus niet playbacken…

Waarom die beslissing om een nieuwe label op te starten ?

Oorspronkelijk heb ik de cd’s van mijn verschillende groepen op diverse labels uitgebracht. Twee op AZ, de label van saxofonist Pierre Vaiana en 2 op Homercords.be. Dit heeft mij toegelaten om te zien hoe de zaken in elkaar zitten, om kennis te maken met de CD industrie. Van in het begin heb ik geleerd hoe om te gaan met de pers, juist omdat het label dat toen niet echt deed. Voor de tweede CD van Tricycle en die van trio Massot/Florizoone/Horbaczewski werden wij benaderd door Michel Van Achter, de man van het label Homerecords.be. Dat was twee jaar lang een zeer mooie samenwerking. Maar het was niet zo handig om al die muziek op verschillende labels met verschillende voorwaarden en contracten te hebben. Bovendien was ik de grootste aankoper geworden van mijn eigen platen! Ik kocht die bij de labels en verkocht die, net als miljoenen andere artiesten, zelf bij concerten. Ik ben een manusje-van-alles denk ik, ik ben het gewoon om de dingen zelf in handen te nemen. Een knutselaar als het ware ! Met alle gevolgen vandien. Zo heb ik trouwens ook accordeon geleerd: gewoon vastpakken en proberen. Èn afzien! Dus dacht ik nu: “tja, met de CDs kan dat ook ?”. En daar ik nog van plan ben om nog een aantal CDs te produceren heb ik beslist om die allemaal onder éénzelfde platform te groeperen.

Neem nu dit voorbeeld « Bihogo », een prachtige cd van Chris Joris. Mijn eerste jazz album… Het label dat de rechten van die plaat bezit heeft beslist om die niet langer te herdrukken. Dat zou te duur zijn. Chris zelf mag dat niet doen. Dat is toch de wereld op zijn kop? Om goed te doen zou hij de rechten moeten terugkopen. En dus bestaat de CD jammer genoeg niet meer. Misschien moet ik hem maar heruitbrengen! Nu zal ik mijn oude CDs, die niet meer verkrijgbaar waren, samenbrengen onder het label AVENTURA MUSICA. Bijvoorbeeld, « Orange for tea » van Tricycle; de eerste cd die ik ooit heb opgenomen. Ik vind die nog altijd zeer mooi. Een beetje naïef hier en daar, maar dat mag ook ! En het zou zonde zijn om nu te zeggen “Ah nee, die zullen wij toch niet terug uitbrengen !”.

Hoe werkt dat, een label ?

Wij produceren voornamelijk alles zelf. Voor brood ga je naar een bakker, om met goeie micro’s te werken ga je naar een studio, een barcode koop je bij een ‘barcode-boer’ etc… er is voor alles wel een weg te vinden. Als Brusselaar die met zowel Waalse als Vlaamse muzikanten speel heb ik recht op subsidies van beide Gemeenschappen voor de opnames. Hoewel deze steeds dalen is het toch een steun in de rug.

Het feit dat ik een vzw heb, laat toe om producties uit te brengen als het project artistiek rijp is en niet op het ogenblik dat de subsidies beschikbaar zijn. Het is tegelijkertijd zeer frustrerend en moeilijk om afhankelijk te zijn, dus die vzw biedt me veel vrijheid, maar vergt veel discipline! Je moet dus tegenwoordig niet alleen muzikant zijn maar ook nog eens gestructureerd en visionair.

Heb je andere projecten in het vooruitzicht voor je label?

Ja ! Met het trio Massot/Florizoone/ Horbaczewski gaan we een nieuwe cd opnemen die binnen een jaar zou moeten uitkomen. Eerst ga ik nog een CD maken met diatonisch accordeonist Didier Laloy, in duo. Die is gepland voor november 2012. Het is al zeer lang dat wij zin hadden om samen te werken en nu gaat het er eindelijk van komen, en dat werd ook veelvuldig gevraagd. Tenslotte ben ik ook van plan om een solo-album uit te brengen, maar alles op zijn tijd… ik ben een boogschutter en heb het soms wat moeilijk om stil te zitten…

Hoe zie je de toekomst van dit nieuwe label?

Het blijft een vrij kleine en prille structuur. Het label AVENTURA MUSICA bezit tot nu toe enkel CDs waar ik zelf op speel. Dat zal zeker nog veranderen in de toekomst, maar het label moet eerst nog groeien… en ervaring opdoen alvorens droomprojecten van andere muzikanten te kunnen koesteren. Want het blijft een fragiel beestje, zo’n cd waar muzikanten met hart en ziel aan werken…

Ik zou me in de toekomst graag weer meer kunnen concentreren op het artistiek luik en minder op de interne organisatie van het label en de vzw. Ik krijg wel wat hulp hier en daar… maar alles uit handen geven? Nog niet. Ik laat me omringen door een paar fantastische mensen die mee mijn zaken regelen, contracten nalezen en zo…

Ik zou ook graag over een ruimte beschikken om met groepen te kunnen repeteren en op te nemen. Ik heb enkele maanden geleden een CD uitgebracht 1met ‘Mixtuur’, een heerlijke 12-koppige bende van Afrikaanse en Europeaanse jazzmuzikanten. Allemaal goed en wel, maar wel héél ingewikkeld qua organisatie. Met een degelijke repetitieruimte, waar ik ook buitenlandse muzikanten zou kunnen verwelkomen… zou ik héél erg blij zijn! Daar droom ik al lang van. Ook van een prachtige vleugelpiano en elke dag lekker eten en veel optredens trouwens.